Bed, spis, elsk

Bed

Vi sidder med ryggen opad den hvide mur lidt i læ for den iskolde blæst og med solen varmende i ansigtet. Ovenover os er der et lille vindueshul i muren, hvorfra vi kan høre præsten prædike, af og til afbrudt af en messende summen fra de omkring 15 mennesker samlet i den meget lille kirke. Manden, 4-årig og jeg trykker os godt sammen for at holde varmen. I 2300 meters højde kan det være koldt også i slutningen af juni, men den fantastiske udsigt opvejer den bidende blæst. Inde i kirken er der mørkt, trangt og endnu koldere og 4-årig er en god undskyldning for at blive ude i solen.

Festen idag er oprindeligt tiltænkt bjergenes folk, som bønder, hyrder og kvægdrivere. Men menigheden består næsten udelukkende af folk, der bruger bjergene mere rekreativt til vandring, frisk luft og store tanker. De fleste kommer også vandrende herop idag.

Min kloge moder siger, at religion har mange lighedspunkter med diverse retninger indenfor personlig udvikling, blandt andet vores grundlæggende behov for at tro på noget større og finde en dybere mening med det hele. Så jeg benytter lejligheden til at lukke øjnene og være lidt med den idé (ikke et ord om mindfulness ;-))

Spis

Når det åndelige er overstået, hopper vi ind i jeepen, som har afløst vandrestøvlerne i dagens anledning til ære for dårligt gående svigerforældre. Svigermor har til gengæld taget picnic-kurven med, og vi skal finde et sted i læ for vinden, helst inden de truende skyer i horisonten placerer sig ovenover os og åbner sluserne. Længere nede af bjerget bag et par store sten finder vi læ, og pakker rissalat, kæmpe salamier og masser af ost, brød og rødvin ud. Regnen truer og måltidet bliver indtaget lidt for hurtigt efter danske hyggestandarder. Vi når dog også desserten, som er svigermors hjemmebagte tærte med rabarbermarmelade.

ricotta chokoladetærte

Efter et enkelt mislykket forsøg har jeg opgivet selv at bage fantastisk frugttærte og har istedet fundet en nem ricotta/Nutella-tærte på nettet. Varianten på billedet er med rugmelsbund og 72% chokolade istedet for Nutella, hvilket nærmest gør at jo mere man spiser, des sundere bliver man.

Elsk

Jeg elsker chokolade, svigermors frugttærte, min familie (faktisk også min svigerfamilie ;-)) og mit liv generelt. Og for nu ikke at blive for rørstrømsk vil jeg henvise til Svend Brinkmann, som opfordrer os til at vende opmærksomheden væk fra os selv og kigge udad – “På hinanden, på fællesskabet – på det, der er større end den enkelte. For det er netop ved at opdage alt det, der omgiver os, og det, der overskrider en selv, at livet giver mening. Der er jo ikke noget derinde i én selv, vi er kun noget i kraft af hinanden og for hinanden.”

IMG_9508

Og ja, jeg skriver en til tider meget navlepillende blog om mig selv, men ingen er jo fuldkommen 🙂

Leave a Reply

