Når der er langt til SuperBrugsen

Jeg beder Nadia om et halvt mørkt brød og putter flere af de sædvanlige varer i den røde plastikkurv. Fra køledisken tager jeg yoghurt og mælk. Videre ryger der juice, et kilo mel til hjemmebag og en pose mandler i kurven. Fornuftige og sunde ting som hører sig til i den daglige husholdning. Da jeg bagerst i butikken lægger tre bananer på vægten og skal til at trykke på knap nummer 51, fornemmer jeg ud af øjenkrogen, at noget er forandret i frysedisken lige til venstre for mig….

IMG_9174

…og ganske rigtigt; i fryseren ligger der pludselig fem bægre af den lækreste Häagen-Dasz-is pralines & cream i selskab med fire bægre af den nye Magnum-Mandel-is, som jeg har set de mest saftige reklamer for, og som jeg, i min svaghed over for reklamens magt, længe har haft en umådelig lyst til at prøve.

Jeg overgiver mig impulsivt til mit første indfald, nemlig at finde førstedamen i vores lille supermarked og klandre hende for, at hun med sin seneste disponering har sat min karakterstyrke på en alt for hård prøve. Så går jeg tilbage til fryseboksen og står lidt og nyder tanken om den mulighed, der nu er opstået, for at udsøgt is kan komme med mig hjem og optage den sparsomme plads i fryseren, indtil jeg, på den helt rigtige aften, vil indtage den med alle mine sanser arbejdende på højtryk.

”Hvis nu jeg venter med at købe den”, tænker jeg, ”hvor store er mulighederne for, at isen bliver udsolgt i løbet af weekenden, og jeg forspilder min chance?” Det er godt nok fredag, men eftersom vi kun er midt i maj, og turistsæsonen ikke er begyndt endnu, beslutter jeg at løbe risikoen og lade isen ligge til en passende dag i næste uge.

Ved at udskyde min behovstilfredsstillelse i nogle dage føler mig ovenud voksen og moden 🙂

Imidlertid går der ikke mere end knap 24 timer, før jeg lørdag eftermiddag ikke længere kan modstå fristelsen og småløber ned til supermarkedet for at købe et bæger af den nye is og et bæger af den velkendte. Jeg smager højtideligt på dem begge (læs: guffer over halvdelen af hvert bæger) lørdag aften i hyggestund med 4-årig.

Tænk hvad jeg normalt sparer af penge, tomme kalorier og tid på uproduktiv tankevirksomhed ved at bo så langt væk fra SuperBrugsen 😉

One thought on “Når der er langt til SuperBrugsen

Leave a Reply

