Man må spise agurken for at få østersen

Brødet er tungt og svampet og fyldt med bløde kerner pakket ind i en mørk og knasende skorpe. Hertil hører olivenolie og en lille bakke, hvorpå vi kan hælde olien ud for bedre at kunne dyppe brødet. En østers er skåret ud i meget små bidder, vendt i yoghurtdressing og toppet med tynde skiver agurk. Min italienske mand, som har fået en middag på restaurant Relæ af mig i fødselsdagsgave, spiser pænt agurken for at komme frem til de små stykker østers.

“I Italien ville man aldrig servere østers uden deres skaller”, siger han, “folk vil ikke turde stille deres lid til, at de er friske.” Men nu er vi jo i Danmark, og her stoler folk på hinanden, hvilket gør livet meget nemmere. Man er for eksempel fri for selv at skulle bakse med det skarpe instrument til at lirke østerskallen op med og risikere at skære fingrene. Nu lyder jeg måske som om, jeg er ekspert på området. Det er jeg ikke. At servere østers for mig er som at servere fin tun-mousse for 9-årig; han spiser det gerne, hvis han må hvile i den behagelige overbevisning, at det er leverpostej fra Stryhns.

Det negative forhold til agurken får manden, på ægte italiensk vis, lavet om til nærmest at være en sygdom ved at påstå, at han ikke kan fordøje den. Jeg synes måske bare, at jeg bøvser smagen op resten af dagen, hvilket jo kan være okay, hvis det er en god smag, men som, medgiver jeg manden, ikke er særligt spændende i netop agurkens tilfælde.

Senere får vi fine skiver af kartofler i en skøn sovs (eller skulle jeg måske skrive “sauce” her?) af smør, citron og 30 måneder gammel parmesanost. En fantastisk blanding af Danmark og Italien.

IMG_9118[3893]

Min idé var, at vi skulle spise nordisk, men kokken viser sig at være italiensk! Den oplysning må jeg så lige fordøje og får den, med mit optimistiske livssyn, langsomt omformet til at være et fint symbol på vores blandede ægteskab, der med de bedste ingredienser fra de to lande topper i en fantastisk velsmagende tallerken mad…

IMG_9142[3892]

…eller rettere to tallerkener; vores børn, som efter min ydmyge mening er kropsliggørelsen af et sublimt sammensurium af de fineste råvarer fra syd og nord 🙂

Og så tager vi de alt for mange agurker og det evige blæsevejr med for at få hyggeligt samvær med familien, masser af marinerede sild og grønne bøgeskove.

One thought on “Man må spise agurken for at få østersen

Leave a Reply

