Fem dage tilbage

Påskeferie og 5 dage tilbage af årets skisæson. Turisterne tager hjem til hverdagen og den sidste skibums lukker og slukker. På hotellerne går man igang med den store, gennemgribende rengøring. Mange butikker og restauranter åbner kun i weekenden frem til 1. maj for derefter at lukke helt.

Igår var jeg på ski med børn og mand og fik frokost på familiens restaurant, som ligger lige midt på en herlig rød piste. Det var muligvis sidste skidag i år. Som du kan se af billederne har vi heller ikke frygteligt meget sne tilbage, så det passer jo perfekt.

I det næste stykke tid vil jeg udstyre skiene med kunstige sælhuder. På den måde er jeg ikke afhængig af lifterne, sparer pengene til liftkortet og så kan jeg med god samvittighed og glubende sult, når jeg når toppen, spise en kæmpe madpakke inklusiv hjemmebagt kage. Senere må skiene så nødvendigvis vige pladsen for vandrestøvlerne.

Der er fordele og ulemper ved skisæsonens afslutning og forårets begyndelse;

  • manden holder op med at arbejde – men indtager til gengæld sofaen i hele dens længde og bredde i de næste 2-3 uger
  • ingen kø i supermarkedet – men også mindre udvalg af god chokolade og andre delikatesser
  • tørrestativet kan rykkes ud i haven – men desværre også tid til forårsrengøring
  • bordbestilling ikke længere nødvendig – men kun få restauranter at vælge imellem
  • ikke flere eksotiske turister – men så heller ikke rigtigt nogen at snakke om
  • mere tid til at gå i biografen og spabadet – men begge steder lukker
  • alpeby ånder fred og ro – men det kan være en udfordring for sarte sjæle (læs her om hvorfor)

Ja, foråret er tid til den helt store rengøring både fysisk og psykisk. Jeg gør mig klar til at konfrontere strabadserne 🙂

Leave a Reply

