Om hvorfor jeg havnede i alpelandsby

Tirsdag eftermiddag runder jeg supermarkedet midt i myldretiden for at købe ind til aftensmaden. Ved delikatesseskranken bestiller jeg kogt skinke skåret i supertynde skiver, desuden ryger der mozzarellaost, tomatsovs, rosmarin samt yoghurt til morgenmaden i kurven på vej videre til kassen. I køen venter jeg tålmodigt, der er stadig lidt tid til at nå hjem og hente ungerne ved skolebussen. Jeg betaler og hanker op i bæreposen. Men istedet for at smide posen i cykelkurven og trille tilfreds hjemad på den tohjulede, som en gennemsnitsdansker ville gøre for at tilbagelægge en kortere distance…

må jeg kæmpe med varer, vanter og skistave i venstre hånd, skiene støttet til at balancere på skulderen med højre hånd, møjsommeligt sætte det ene ben foran det andet besværliggjort af mine store, tunge og stive skistøvler og vandre i syv minutter under den bagende sol, før jeg vælter træt indad trædøren til alpehytte!

Jeg får nu ikke løbet så meget på ski, som jeg gjorde engang. Tiden går hurtigt, prioriteringen er anderledes, og så er det faktisk dyrt at stå på ski selv med den rabat, som vi lokale er berettiget til, for ikke at tale om tabt arbejdsfortjeneste (der i mit tilfælde, som løsarbejder i Indien dog ikke er af særlig betydning 🙂 ). Men når jeg begynder at mukke over min skæbne som hjemmegående husmor med bristede karrieredrømme (se fx dette indlæg), ved jeg, at det er tid til at spænde skiene på og begive mig ud i det hvide eventyr. Så husker jeg nemlig igen grunden til, at jeg havnede i ukendt alpeby for 19 år siden…

IMG_8813
Matterhorn også kendt som Tobleronetoppen, og bjergged rejst til minde for guide omkommet i lavine i 1998.

…for at stå på ski – selvfølgelig!

Tænk bare, at jeg fra mit køkkenvindue kan holde øje med om liften kører om morgenen og se lyset fra pistemaskinerne om aftenen, når de på larvefødder og med store skovle og river er igang med at glatte sneen på bakkerne!

Pizza
Grovpizza med Crescenza-ost, olivenolie, majs og rosmarin.

Som hjemmegående husmoder har jeg desuden tid til at tilberede den lækreste pizza helt fra bunden, hvis velduft byder familien til samling klokken nitten omkring lille bitte bord i minimalt køkken i hyggelig hytte. Og således er der mange gode grunde til at blive hængende her syd for alperne…

Leave a Reply

