Hurra for Haiku

Jeg har aldrig brudt mig specielt om at læse digte og havde da slet ikke tænkt mig selv at skulle skrive dem en dag…

Men så fik jeg en Haiku-udfordring af min skriveunderviser Bente Clod, som jeg faktisk havde det rigtig sjovt med at lave her til morgen. Digtene skal være på 3 linjer med henholdsvis 5 , 7  og 5 stavelser og så skal de handle om en speciel begivenhed i nutid med reference til naturen.

IMG_8777
Blomstrende udsigt gennem skydeskår på Forte di Bard.

Hvis man ser bort fra den kunstneriske kvalitet eller mangel på samme, så giver digtene et meget godt øjebliksbillede af naturen i og omkring alpelandsby her sidst i marts:

Sneklædte bjerge

Smider den hvide frakke

Lokket af solen

 

Tiden rykker frem

Havemøblerne også

Hilser foråret

 

Køer i stalden

Mærker duften af frisk græs

Drømmer om frihed

 

Mudder i haven

Brune træer og vådt græs

En krokus spirer

 

En plet af solskin

Lyser på grønne graner

Morgnen modnes nu

 

Længere nede

Vælter græs og blomster frem

En hån mod højden

 

Bækken risler glad

Forener sig med floden

I evigt favntag

 

Fuglene synger

Foråret er på vej nu

Hvor sneen smelter

 

Solen varmer mig

Vandet bruser i floden

Når sol møder sne

 

Langt oppe lyser

Stolt den rene, hvide sne

Som udødelig

One thought on “Hurra for Haiku

Leave a Reply

