Mandag med muligheder

Mandag morgen, familien er ude af døren og jeg nyder nummer to kop morgenkaffe. Jeg kigger ud af de duggede køkkenvinduer på de små bitte dalende snefnug, som stille tynger grantræets grene mod jorden. Pille-brændeovnens fnysen og mine fingre mod tastaturet er de eneste lyde i lille alpehytte. Nogle gange kører en bil forbi på vejen med larmende snekæder.

Oversættelsen, jeg ventede i sidste uge, er endnu ikke dukket op. Jeg har en mærkelig følelse af at have absolut ingenting at lave og at have alle muligheder.

img_8727
Vinteren klamrer sig fast til træer og buske.
Mandag i alpeby er næsten som en hviledag. De italienske weekendturister er taget hjem og har efterladt en hel del mere plads i byen og på pisterne, de travle dage med afrejse og ankomst på hotellerne er klaret og børnene er tilbage i skole og børnehave.

Hvad er det så lige for nogle muligheder, jeg har?

For at starte med de små, som også omfatter et par behagelige pligter, så er det noget med at skovle sne, gå til købmanden, læse bøger, skrive, spinningtime klokken tretten, rensning af brændeovn, hente børn, madlavning og yoga. Men det, som gør mig urolig, rastløs, spændt og glad på samme tid, er de store muligheder…

Jeg har overskuddet til at gøre noget mere. Producere, yde, give, oprette, udvikle, lave, hjælpe, omsætte, opbygge… (se også her). Mere konkret kan jeg ikke formulere det lige nu, men jeg er overbevist om en dag at få samlet de forskellige ingredienser til en fin gryderet, der simrer på komfuret og langsomt udvikler sig til den mest velsmagende middagsret syd for alperne!

Og indtil da er jeg glad for at kunne være herhjemme og holde familien samlet og velfungerende, som manden lidt truende forklarede 9-årig, da sidstnævnte synes jeg skulle finde mig et bedre betalt arbejde; “Hvis mor skulle ud og arbejde, ville jeres hverdag se væsentligt anderledes ud”.

Håber ikke at oversættelsen dukker op i morgen tidlig og forpurrer mine planer om skiløb med god veninde 🙂

Leave a Reply

