Sådan kan her også se ud

Det er søndag og fastelavnsugen er sat ind. Byen er stoppet med italienere. Solen skinner. Det er ikke så koldt længere og meget af sneen i byen er smeltet. Vejene er tørre med masser af grus i kanterne, mudderet viser sit grimme ansigt, og den sne der er tilbage er meget beskidt. Vi nusser lidt rundt i huset, mig og 4-årig. Sønnen er afsted på ski hele dagen.

Efter frokost sidder jeg og bliver så søvnig at selvom 4-årig fortsætter med at nusse rundt mens hun endda synger sangen fra ”Moana”, så foreslår jeg heroisk at vi tager bobslæden og går en tur på kælkebakken, i håb om stadig at finde lidt sne på skyggesiden. Der er alt for meget trafik på pisterne, så vi tager ikke på ski igen før i næste uge.

Efter at have kælket en halv time er jeg mere træt, end når jeg er stået tidligt op for at løbe 6 km inden manden skal på arbejde klokken 8. På vej over til købmanden kan vi ikke undgå at komme forbi legepladsen, men nu hvor solen er forsvundet bag skydækket underretter jeg 4-årig om at vi absolut ikke stopper og gynger.

Men det gør vi så alligevel 🙂 Der er alligevel næsten en time til købmanden åbner klokken halv fire. Jeg skubber gyngen lidt og sætter mig på en bænk. Det er usædvanligt varmt og fugtigt. Sneen er blevet til store vandpytter, som nogen steder er dækket af en skorpe af tynd is. Cigaretskod, hundelorte og andet affald afsløres i mudderet efterhånden som sneen trækker sig tilbage. Solens manglende villighed til at sløre skidtet og love forår gør omgivelserne endnu mere triste.

Det lykkedes mig at bryde op ved at love en is oppe i byen. Vi køber ind til aftensmad, besøger far på skiskolen og begiver os hjem for at hænge ud på sofaen og mærke varmen fra brændeovnen.

One thought on “Sådan kan her også se ud

Leave a Reply

