På arbejde i Indien

“Dear Dipanshu, since half the day has passed and I haven´t yet received any work from you, I have decided to accept other projects (læs: go skiing.)”

Dette er det sidste af korrespondancen, som begyndte lørdag eftermiddag for 11 dage siden. Forespørgslen kommer fra Indien og drejer sig om et projekt med oversættelse af undertekster til en engelsk serie. ”Send venligst CV og priser”; skriver Mr Dipanshu.

Jeg sender CV og en pris på 5 euro per videominut.

Inder spørger om mine erfaringer med undertekster.

Mig: Freelance igennem mange år især for et US/Indisk firma med eget cloud program til oversættelser af undertekster.

Inder: Hvor lang tid har du arbejdet?

Mig: Ved ikke præcis hvor lang tid sammenlagt (læs: Sikkert ikke engang et år 😉 ).

Inder: Kender du standarderne?

Mig: Jeg tænker at de skifter fra kunde til kunde?

Inder: Ja, det er rigtigt og vi har vores egen platform, som du vil arbejde med. Vi kan tilbyde 2,75 euro per videominut. Vi har en deadline på 3 dage til 20 x 20 minutters serier. Er du interesseret?

Mig: Vil jo gerne arbejde så jeg siger; ”I accept your rates (med en venlig og undskyldende tanke til de danske fagforeninger), but I am afraid that I cannot meet your short deadlines.” 

Inder: Det er i orden, hvis du bare tager en fil om dagen

Mig: Fint, men p.g.a. lokale helligdage kan jeg først starte onsdag den 1. februar.

Inder: (17.30 lørdag) Er du klar til at starte nu?

Mig: Undskyld, men jeg arbejder heller ikke I weekenden.

Inder: (Onsdag 1. februar 19.21) kan du arbejde på projektet?

Mig: Ja, jeg vil gerne arbejde med jer og accepterer jeres lavere priser, men jeg vil ikke bekræfte jeres deadlines før jeg har fået kendskab til tekster og jeres program/platform.

Inder: (Klokken 20.50) Okay Tina – så får du lige adgang her til een af filerne. Lad mig høre, hvad du beslutter.

Mig: Tak jeg vil kigge på det imorgen og melde tilbage.

Inder: Vi har kun to dage til deadline, så jeg vil sætte pris på at du begynder på filerne. Hvad siger du?

Mig: Undskyld, “but I cannot be of great help to you then.”

Inder: Kan du ikke bare klare 2 eller 3 filer så?

Mig; (svarer ikke på den mail – kontoret er lukket – sidder i min sofa parat til krimiserie i fjernsynet, aftenkaffe og god mørk chokolade)

Inder: (Senere samme aften) Håber du har fået min sidste mail, arbejder du på filen?

Mig; (Har opgivet Indien…)

Onsdag ugen efter kommer så en forespørgsel om korrektur med deadline søndag. Jeg svarer at jeg stadig gerne vil hjælpe (ja, for det er vel nærmest som at hjælpe til den pris) og kan tilbyde dem 3 timer af min tid torsdag og fredag. Torsdag klokken 13 er der stadig ikke kommet noget job og så er vi tilbage til begyndelsen af dette indlæg, hvor jeg beslutter at trække en mundfuld frisk luft 🙂

img_8586

Globalisering åbner mange muligheder og sætter mange begrænsninger. Jeg er dybt taknemlig for frit at kunne vælge om jeg vil bruge Indien som min arbejdsgiver eller som mit næste feriemål.

5 thoughts on “På arbejde i Indien

  1. Elsker Alpe billede ! ! !

    Godt du mærker efter hvad der er rimeligt.
    Skulle Inder ikke have haft den rigtige pris at vide ? Hvad skulle du have for at arbejde med så korte deadlines ?
    5 eller 7 eller 10 Euro pr videominut ???

    Like

  2. Heidi; hvis jeg skal arbejde om aftenen i stedet for at være sammen med min familie og drikke kaffe og spise chokolade på sofaen, vil prisen helt sikkert blive for høj for mine indiske venner 🙂

    Like

Leave a Reply

