Om gulerødder og Gateau Marcel

Resten af piskefløden bliver næsten usynlig, da jeg hælder den op i den hvide Margretheskål. Jeg pisker roligt, holder øje med at fløden ikke bliver for stiv og stopper når den er tilpas cremet. Den mørke chokolade hakker jeg fint på et lille skærebræt. Jeg fordeler chokoladesmulderet i de to kopper; lidt mere i den blå og lidt mindre i den lyserøde. Ungerne tripper trætte ud af skolebussen og jubler henrykte over nyheden om den varme chokolade med flødeskum, som venter derhjemme.

Sikkert i modsætning til mange af jer mine kære og travle læsere, har jeg masser af god tid i øjeblikket. Jeg kan fordybe mig i mine gøremål, koncentrere mig om kun at udføre én ting ad gangen og være til stede i nuet (ikke et ord om mindfulness 🙂 ). Jeg elsker min hverdag og alligevel kunne den måske blive endnu bedre…

Fordi når nu livet har så meget at byde på for heldige folk som mig, hvorfor så ikke udnytte mulighederne for at lære noget nyt, strikke smukke trøjer, læse spændende romaner, vandre lange ture, se interessante film, føre indholdsrige samtaler med veninder, skrive om alt og intet, læse Weekendavisen grundigere og måske en avis mere, for ikke at tale om at tjene penge og rejse Island rundt på hesteryg?

Svaret er nogenlunde som med mad; hvis jeg smager på alt det gode mad, der frister i tide og utide, siger ”ja tak” til alle de hjemmebagte kager, der byder sig til, indtager de mange fantastiske varianter af den kølige og cremede Hansens flødeis og lader alverdens hjemmelavet chokolade smelte langsomt på vejen forbi min gane, så bliver jeg fed.

På den anden side; hvis jeg bare spiser æbler, gulerødder, fisk, mager yoghurt og bælgfrugter, så bliver jeg jo trist. Det handler om balance.

img_85312320

På min mormors tid skulle kaffen bare være varm og sort. I dag kan/skal vi vælge bønnernes oprindelsesland, bæredygtighed, ristning, kværning og endelig, hvordan kaffen skal brygges. Mælken kan være sød, mini eller skummet og så kan man smage til med hvidt eller uraffineret sukker, honning, sirup eller sødemiddel. På min mormors tid havde man færre valgmuligheder og færre fristelser.

På min mormors tid var der ikke så mange svært overvægtige eller så mange stressede individer som i dag.

Jeg er selvfølgelig glad for at leve nu og ikke dengang. At balancere gulerødder og Gateau Marcel er et luksusproblem, som jeg hygger mig med at blive bedre til.

One thought on “Om gulerødder og Gateau Marcel

Leave a Reply

