Mit eksotiske ferieparadis. 

Vi er klar. Ungerne sidder på sofaen, morfar sidder ved spisebordet, jeg på en skammel og mormor går hvileløst rundt. Vi har overtøj på. Kufferterne er lukket og står stablet omkring os. Jeg kigger på uret. Der er 20 minutter til taxaen kommer. Vi venter. Vi har ikke længere noget at gøre her. Min lille hyggelige stue er forvandlet til venteværelse i ingenmandsland.

Taxaen bringer os roligt igennem hårnålesvingene nedad bjerget. Vi forlader smuk alpelandsby i absolut højsæson med sne, skiløb, glade turister, duften af varm og krydret rødvin, blå himmel og det vildeste solskin. Jeg glæder mig til 12 dages ferie i Danmark.

img_8283

Og lige nu ser jeg især frem til:

  • Biograf
  • Boghandel
  • Danskvand med citrus
  • Friske aviser til morgenmaden
  • Hansens Nougatis
  • Opvaskemaskine
  • Sild (helst de gammeldags modnede)
  • Skov
  • Skyr
  • Stort hus (i forhold til lille alpehytte) med termostatreguleret centralvarme
  • Super Brugsen (nej, jeg bliver ikke sponsoreret…endnu 🙂 )
  • Vidstrakte landskaber

Vi lander i tågen. Vandpytterne på landingsbanen blinker til mig. Fugten i ansigtet er som et velkomstkys, da jeg træder ud på trappen. Den velkendte duft af saltvand fra havet kilder mig i næsen. I lufthavnen krydser vi de opstemte skiløbere på vej sydpå. De flygter fra lunken vinter, blæsevejr, tåge, regn og tidligt mørke – optimale forhold for urtethe, stearinlys, gode bøger og uldplaider på sofaen (ikke et ord om “hygge”).

img_8286

I mørket på vej i bilen længere mod nord inviterer de store vinduer med fratrukne gardiner mig til at kigge ind i de varmt oplyste stuer. Her er ingen stærke lysstofrør, ingen skodder, ingen gitre, ingen høje mure. Husene åbner sig ud mod mig og hilser mig velkommen tilbage til andedammen.

Set gennem lyserøde 4D-briller venligst udlånt for en kort periode bliver andres hverdag til mit eksotiske ferieparadis.

2 thoughts on “Mit eksotiske ferieparadis. 

  1. Ja Tina Vi andre burde måske også skønne mere på mange af de ting du nævner på listen. Men det gamle ord om at “forandring fryder” gælder stadig

    Like

Leave a Reply

