Sløje juledage

“Jeg har været sød i år og lover at være endnu sødere til næste år,” har 4-årig fået hjælp til at skrive til julemanden. Jeg siger godnat til de to englebasser og tager en kop kaffe og et stykke chokolade på sofaen med nisserne før de trækker sig tilbage til nabohuset. Manden får sin penicillin for halsbetændelsen og en varm mixtur til at sove på. Jeg slår sovesofaen ud til mig selv i stuen. Finder en masse nullermænd, to rosiner, en gul legoklods, en duplobedstemor, et billede af Elsa fra Frost og et ubestemmeligt antal grannåle under den. Jeg kunne undskylde mig med at støvsugeren ikke kan komme ind under – men det behøver jeg vel egentlig ikke :-). Jeg tager pyjamas på og beholder sokkerne. Jeg må sove med tæpper, da vores dobbeltdyne er forbeholdt min syge mand. Jeg sidder i skrædderstilling midt på den store seng. Alt omkring mig flyder. Spisebordet med sofapuderne stablet ovenpå er skubbet over i det ene hjørne sammen med fire stole. I det andet hjørne er det fuldt behængte tørrestativ klemt inde mellem bogreol og brændeovn. Til højre for mig står den store puf og tillader akkurat at jeg kan møve mig ud på toilettet. Til venstre står det skaldede og farvestrålende juletræ mast helt opad vinduet. Lille juleaften med familien sovende rundt omkring sidder jeg glad og tilfreds midt i det hele som den gyldne smørklat i centrum af den søde og varme grød.

Manden genopstår fra de døde og kommer for at spise morgenmad med os juleaftensmorgen. Møblerne er kommet på plads, men støvsugeren står nu fremme og fylder sammen med tørrestativet og juletræet, som kører på sidste vers ovre ved vinduet. 9-årig har ondt i lysken og 4-årig har en bullen finger, som mormor er nervøs for skal udvikle sig til blodforgiftning.

Men vi beslutter os for at tage på babyskibakken med 4-årig. Vi trænger til frisk luft, vejret er fint og ”Flæskestegen skal jo bare have et par timer i ovnen,” siger min mor usædvanligt afslappet. Klokken 4 går vi hjem og drikker kaffe og spiser vaniljekranse og tørrede figner. Stegen er i ovnen og jeg fjerner jeg tørrestativet, så vi kan få plads til at rykke træet ud midt i stuen og danse omkring det. Den eneste dug jeg har er plettet, juletræet er skævt og skaldet og 9-årigs transformergave går i stykker med det samme – men maden er faktisk god. Vi danser om juletræet og synger en enkelt salme. Klokken kvart over ti er familien gået til ro og jeg er færdig med at vaske op og glæder mig til at komme tilbage i min egen seng.

Vågner juledag med hovedpine og kvalme. Jeg kan heldigvis overlade kontrollen til min mor og blive i sengen hele dagen, men går desværre glip af årtiers familiejulefrokost hvor alle for en gangs skyld er samlet. En hel del nord-og syditalienere, et par halv-australiere, et par halv-danskere og to heldanskere (eller kalder man dem etniske danskere nu?). 24 i alt.

Iøvrigt må jeg nok opgive at plante udtørret juletræ i haven på den økologiske korrekte måde. Og faktisk var det nok kun sværen på flæskestegen, der var perfekt. Men vi har det godt og alt er som det skal være 🙂

 

Leave a Reply

