Langsomme dage

”Jeg kan slet ikke forstå, at der kun er to dage til jul. Derhjemme havde jeg haft travl nu!” siger min mor, mens hun sidder i sofaen og spiller HayDay på sin iPad.

Vi har fået sne i byen og landskabet er komplet forandret. Træerne står i deres fineste hvide outfit, og frosten knitrer. Solen skinner på de øverste bjergtoppe og den friske sne lyser op og varsler en smuk dag. Alt er juleagtigt og klar til at modtage skiløbere og julemænd.

img_8189
Som at træde ind i en dybfryser.

Solen stiger op over bjergtoppen ved ellevetiden og det passer med at pilleovnen slukker. Vi tager tøj på og går en omvej ned for at handle.

img_8192
Solen når lige at varme os i få minutter før den forsvinder igen bag en bjergtop.

Udover de sædvanlige småskænderier som: “Tomaterne skal altså i køleskabet!” siger jeg, hvortil mor svarer: “Jamen, så smager de jo ikke af noget.” Og mig igen: “Meget muligt, men de rådner hvis de står ude, og jeg vil ikke have alt det rod på køkkenbordet.” Ja, så går det altså meget godt med at være sammen.

Min mor er for eksempel en god støtte, når jeg nu fortvivlet står og kigger på honningkage-fordejen. For en måned siden blandede jeg den af et halvt kg honning og et halvt kilo hvedemel. Ifølge opskriften skal man nu bare tilsætte to æggeblommer, lidt krydderier og så ælte… Men dejen er stenhård. Jeg begynder tøvende at hugge den ud af skålen med en kniv. Mor holder hovedet koldt og går på nettet for at søge andres erfaringer. “Her står der, at man ikke skal fortvivle, fordi dejen er hård.” siger hun optimistisk. Det lykkes faktisk efter godt en times ihærdig æltning at få dejen blød og klumpefri. Bagningen i min lidt upræcise gasovn er næste usikkerhedsmoment, men det går fint, og stængerne skal nu hvile med et fugtigt klæde i 3-4 dage. I ventetiden nusser jeg om kagerne, sørger for at holde viskestykket fugtigt og kan så endeligt lægge sidste hånd på værket ved at pensle med god mørk chokolade.

 

img_81981688

Honningkagen er klar, da min mor vågner fra sin eftermiddagslur. Vi nyder roligt kaffen og den langsommelige kage som en ekstra hån mod juletravlheden.

4 thoughts on “Langsomme dage

  1. Elsker at følge med i dine dejlige historier ,dejligt når man nu savner Italien ,RTSP heldig at skal holde nytår i Bergamo 🤗🤗🤗dejlig jul til dig og dine🎄🎅🏻

    Like

  2. som altid skøn læsning fra dig og så sødt med tomaterne. spørg Lene om en mor skal sættes på plads en gang i mellem, så vil hun svare , ja så ganske afgjort.
    Med ønske om en velsignet jul til jer alle i jeres dejlige omgivelser.. Hvad med at få en ny ovn?

    Like

  3. Tak Anne Margrethe. Mht. til ovnen så kender jeg den jo godt nu og en el-ovn vil bare få sikringerne til at springe i tide og utide…
    Glædelig jul til dig fra os alle.

    Like

Leave a Reply

