Et liv uden æggedeler

“Hvordan kan du holde din mor ud så længe ad gangen?”, spørger min veninde. Min mor er på julebesøg. Hun er kommet alene til at starte med, da næsten 80-årig bonusfar har for travlt! Jeg er lidt urolig ved at lade ham rejse alene, fordi han sidste gang hyggede så voldsomt med cappuccino og gratis aviser i VIP-loungen i København, at han kom for sent til flyet…

Når de to nisser pakker deres kufferter op, er det ligesom selveste juleaften. Denne gang er det overvejende værktøj og ingredienser til fremstilling af danske juledelikatesser:

  • vaniljekransesprøjte (vaniljekranse er mormors julebagningsprojekt med ungerne)
  • Lagermanns lakridskonfekter (lige en tand bedre end Haribos, som vi iøvrigt kun kan få i nærmeste større by 40 minutters bjergkørsel herfra)
  • sild (en særlig velkommen spise som retfærdiggør, at jeg bager en karton rugbrødsmix fra Ikea)
  • marcipan & nougat (mit absolut yndlingsjuleguf)
  • potaske og stødt nellike (til honningkageeksperiment)
  • flæskesteg (min italienske mand elsker den sprøde svær og brune sovs)
  • sild (hov – det kom på to gange… Det er også meget vigtigt!)

Selvom vi nu er to om det hele, føler jeg altid, at vi har mindre tid, når min mor er her. Det går nok for hurtigt, fordi vi simpelt hen hygger for meget. Min mor vil også gerne på cafe og ud at spise og shoppe – hun er jo på ferie. ”Vi tager en shoppingtur i eftermiddag!”, siger hun optimistisk, hvorefter jeg for 117 gang må minde hende om, at forretningerne først åbner efter middagspausen klokken 15.30 og, at vi skal hente børn klokken 16.30. Og selvom alpelandsbyen ikke byder på mange forretninger, er det begrænset, hvor meget vi kan få shoppet i det tidsrum.

Min mor synes iøvrigt, at ungerne skal spise rugbrød til deres frokost og kartofler til deres aftensmad og, at de skal tage sutsko på, fordi her er fodkoldt i huset. Men ellers blander hun sig ikke så meget i, hvordan vi gør tingene og mener iøvrigt, at jeg er helt fantastisk som mor :-).

Men mine forældre kan ikke forstå, at jeg kan leve uden:

  • fnugrulle
  • æggedeler (jeg har prøvet at forklare dem, at man ikke spiser æggemadder i Italien og, at jeg derfor ikke savner en æggedeler i min hverdag)
  • osteskærer (vi spiser heller ikke ostemadder – men en bid ost og en humpel brød)
  • en luft-udsuger-ting til vinflasker som skulle hjælpe vinen til at holde sig bedre efter den er åbnet (vi drikker bare ikke vin så ofte, og når mine forældre er her, bliver der ingen sjatter til overs )
  • en banderole-fjerner-kniv til åbning af vinflasker
  • stegetermometer
  • mælkeskummer (jeg synes at min morgenkaffe med varm mælk smager himmelsk også uden skum)
  • kagerulle (grappaflaske fungerer udmærket)
  • hvidløgspresser
  • persillehakker

krybbe

Til min venindes spørgsmål kan jeg svare, at det faktisk forholder sig omvendt: “Hvordan kan min mor holde mig ud i så lang tid?”. Det er svært at bo så langt væk fra hinanden, at det umuliggør et uforpligtende søndagsvisit. Vores tid sammen er tæt og intensiv. Heldigvis er mine forældre meget tolerante og rummelige og jeg arbejder på at forbedre mig og er da flink til at bruge den “rigtige” osteskærer, når jeg er på besøg hos dem 🙂

Leave a Reply

