Når hverdagsmad bliver sjælden delikatesse

I en jumbo-udgave af Tetra Pak hælder jeg 6 dl lunt vand og ryster kartonen godt, hælder indholdet i en form og bager i en time. Duften er syrlig og så kraftig, at det næsten er som at smage den. Det er mørkebrunt, firkantet med runde hjørner og en ujævn overflade men glat der, hvor formen har omfavnet det. De lyse kerner udskiller sig som små stjerner på en klar nattehimmel.

I de italienske Ikea´er kan man købe svenske delikatesser som sild, brunkager, Marabou chokolade, Wasa knækbrød, kanelgifler, tyttebærmarmelade, solbærsaftevand, Dajm og rugbrødsblandinger. Min kære svigerinde har købt to kartoner rugbrødsmix til mig i Torino.

img_81281232
Vild luksus

Der står på pakken, at man skal vente med at spise brødet til dagen efter, det er bagt, men det ville da være synd og fuldstændigt uudholdeligt. Vi spiser næsten halvdelen til frokost samme dag med sild, som min mor har haft med fra Danmark, og hårdkogt æg. Børnene får “Jensen” leverpostej, som er en tysk udgave fra vores lokale købmand. Til dessert ryger en ekstra skive ned med honning eller rosiner, der holdes fast til brødet af et fint lag smør.

Rugbrødets modsætning – franskbrødet fik vi serveret hos min mormor. Hjemmebagt af det fineste hvedemel og med tandtykt smør og honning blev det, i selskab med duften af kaffe og frisk cigaretrøg, indbegrebet af søndagshygge. Man fornemmede tiden, hvor det hvide brød var forbundet med særlige lejligheder, mens det mindre forarbejdede og dermed billigere rugbrød var hverdagskost. Det samme har været tilfældet her i alperne. I de små landsbyer tændte man fællesovnen én gang om året, som regel om efteråret, for at bage store mængder af mørkt brød baseret på rugmel. Det blev opbevaret på en slags stige, så musene ikke kunne komme til det. Brødet mugner ikke i den tørre bjergluft men bliver meget hårdt. Man dyppede det så i suppen eller mælken for bedre at kunne tygge det.

Langt væk fra Danmark er “rigtigt” rugbrød en luksus, og intet går til spilde. Den sidste tørre rest bliver en sjælden gang til den lækreste øllebrød med rigelige mængder af æggesnaps. Sjældent; fordi jeg er den eneste der spiser det og derfor får indtaget lige lovligt meget. Oftere sker det, at jeg skærer resterne i tynde skiver og rister dem 10 minutter i ovnen med olivenolie og et drys salt. Ungerne er flinkere til at spise mine mærkelige grøntsagssupper, hvis de får rugbrødschips til.

Når økonomien eller afstanden sætter begrænsninger kan små ting få stor betydning. Jeg gemmer den anden karton brødmix til en særlig lejlighed 🙂

3 thoughts on “Når hverdagsmad bliver sjælden delikatesse

  1. Godt at kunne sætte pris på hverdagsmaden – jeg holder heldigvis også meget af det lokale mørke brød – det er bare ikke optimalt med sild på 🙂

    Like

Leave a Reply

