På powershopping i alpelandsby.

”Det bliver fireogfyrre og en halv euro”, siger kassedamen afventende, da det endeligt er blevet min tur i supermarkedet, og hun har kørt de mange varer gennem skanneren. Jeg dykker ned i rygsækken efter min pung og opdager til min skræk, at jeg ikke har den med!

Kender du frygten for dette scenarie? Med en alenlang kø af travle og utålmodige folk efter dig, som sikkert alle tænker; ”Godt det ikke er mig!”. Hvor pinligt, når du rødøret og svedende må efterlade varerne på båndet, og kassedamen er godt mopset over besværet med at skulle trække varerne tilbage.

Aurora, som kassedamen hedder i vores lille supermarked, smiler til mig og siger; ”Jeg skriver det ned og så betaler du bare næste gang, du kommer forbi.”

Eller hvad med julegaveindkøb i boghandlen? Midt i december med masser af fugtige mennesker, som farer forvirret rundt for at finde en passende gave i sidste øjeblik. Du skal finde en bog, som er egnet til moster Mille, der ikke ønsker sig noget til jul og derfor er så svær at finde gave til. Når jeg går i alpelandsby-boghandel for at købe de sidste julegaver, finder jeg Danila bag de høje stakke af bøger oppe ved disken. Hun anbefaler den seneste biografi om Pave Frans til svigermor, og til svigerfar har hun et par idéer om lokalhistorie eller det gamle Egypten. Jeg trækker en svensk krimi ned fra hylden til svigerinde, som jeg ved hun holder af. ”Den købte hun selv i sidste uge!”, stopper Danila mig og finder en anden bog frem af samme forfatter.

Eller fødselsdagsgaveindkøb i BR, hvor det vildeste udvalg af legetøj kombineret med din totale uvidenhed om, hvad der lige nu er interessant for 4-årig datters kammerat fra børnehaven, bliver til en mildest talt overvældende oplevelse? I alpelandsby træder jeg ind i Malvina´s bladkiosk mm og spørger lidt opgivende, om hun ved, hvad jeg skal købe til dobbelt 3-års drengefødselsdag. ”Jeg har lige solgt to dinosaurer og to legetøjslastbiler”, informerer hun mig om og mener, jeg bør gå efter et par legetøjsbiler.

Eller at skulle cykle byen rundt for at finde den helt rigtige gave til venindes fødselsdag for så alligevel at være i tvivl når du kommer hjem med det tørklæde, som du efter mange overvejelser besluttede dig for at købe? Når jeg i alpelandsby skal købe fødselsdagsgave til veninde, finder Francesca i tøjbutikken et tørklæde frem og siger; “Silvia kiggede længe på det her forleden dag”. Hun pakker tørklædet pænt ind og giver mig bon´en som ikke behøves, hvis gaven skal byttes.

Eller på tøjindkøb om vinteren hvor du har en kvadratmeters plads til at få viklet dig ud af flere lag tøj og beskidte vinterstøvler med snørebånd for at prøve de der skinny jeans fra vinduet, og så kommer ekspedienten, ligesom du står der i bar røv og viklers (som min far udtrykte det) og spørger; ”Hvordan passede bukserne?” Fra landsbyens 5 tøjbutikker kan jeg låne tøj med hjem og prøve det foran spejlet med forskelligt tilbehør, og så får vi “lokale” ovenikøbet lidt rabat.

Hvor heldig kan man lige være at bo i sådan en lille bjergflække!

Indrømmet, nogle gange savner jeg bare vildt meget lige at kunne slentre en tur nedad Østerbrogade og glo på butiksvinduer, indånde bilos, prøve tøj, kigge på mennesker og drikke kaffe ved Søerne. Men så er det jo godt, at jeg alligevel kan se mulighederne i begrænsningerne… (og at jeg kan handle på nettet, når jeg trænger til et større udvalg 🙂 )

2 thoughts on “På powershopping i alpelandsby.

  1. Ja hvor nemt kan man lige have det, jeg har lige tilbragt 5 stressende timer i centret. Købt flere gaver som jeg alligevel er i tvivl om er rigtige og som jeg sikkert går ned i morgen og bytter. Jeg udvandre til alpelandsby😰

    Liked by 1 person

Leave a Reply

