Om hvorfor det ikke må sne før 19. november.

Om nogle få år vil vi nok kunne betale os fra besvær og arbejde med at arrangere udendørs børnefødselsdag med skattejagt og skumfiduser ristet over bål. Vi vil ikke længere skulle bekymre os om vejret, og om hvor mange børn der møder op. Vi vil ikke længere behøve at tage os af grædende unger, snotnæser, ketchup på tøjet, brændte pølser, skænderier og væltet kakao. Om nogle få år vil sønnike nok bare helst have penge til at invitere vennerne på pizzeria. Men der er vi altså ikke endnu.

Mit kontrolgen bevirkede, at jeg, allerede inden 8-årig kom til verden, gjorde mig tanker om, hvordan vi flere år senere kunne holde børnefødselsdag i november måned uden at invitere 15 børn ind i 18 kvadratmeter lille stue! Jeg havde nærmest mareridt om vilde børn, der invaderede mine enemærker og efterlod et lille ellers så hyggeligt træhus i rygende ruiner.

Så i år måtte vi for fjerde gang igennem proceduren med at holde børn beskæftiget udendørs i 3 timer i fugtig novemberkulde:

  • Pølser,
  • skumfiduser,
  • paptallerkner, krus, teskeer,
  • balloner,
  • chips,
  • ketchup,
  • mariekiks,
  • slik,
  • sodavand,
  • kæmpekøkkenrulle,
  • mælk, chokolade og flødeskum til varm kakao og
  • ingredienser til chokoladekage med m&m´s i alle farver,

er indkøbene henlagt til Aosta (nærmeste større by 70 km væk).

  • Brænde til bålet og pinde til pølser og skumfiduser,
  • anbringelse af borde og bænke,
  • pynte med balloner,
  • lave chokoladekage,
  • varme chokolade og mælk,
  • piske flødeskum,
  • pynte kage og
  • lave skattejagt,

er opgaverne der skal udføres inden festen kan begynde.

Godt brugt klassenstime-kageopskrift fra min mor.

Solen skinner svagt, lidt vintermat. Luften føles fugtig men ikke rigtig kold. Sneen, der faldt for et par uger siden, er svundet ind til et tyndt dække på de steder, hvor solen ikke har nået at smelte den helt. Gæsterne ankommer mellem 3 og halv fire glade og godt pakket ind i skitøj, som der stod i invitationen. 8-årig tager imod, pakker gaver op og husker at sige pænt tak 🙂 Næsten med det samme bliver to drenge uvenner og den ene begynder at gå sin vej! Alle løber efter ham, og 15 børn er nu på få sekunder spredt udover et større område. Jeg skruer bissen på for at få samling på tropperne igen.

Skattejagten må straks sættes igang, så ungerne får en opgave at løse i fællesskab. Enkelte børn er megadovne. Een ligger sig ned på stien midt i det hele. Vi lader ham ligge og samler ham op på tilbagevejen. En anden græder, fordi en tredie har slået ham med en kæp. De fleste går dog meget op i jagten og resten følger bare med. Da de endeligt finder posen fyldt med slik, er der bare ingen der gider at spise det – de vil meget hellere have marshmallows!

Successen fra de foregående år med grillede skumfiduser klemt inde mellem to mariekiks måtte absolut gentages. Indimellem rister de pølser og kører dem ned med masser af ketchup. Så er der balance mellem det søde og det salte. Mørket sænker sig over festen og bålet lyser op og bliver endnu mere spændende for en flok 9-årige. Da fødselsdagskagen kommer frem, er de fleste for mætte, men nogen kan da godt lige skylle et enkelt stykke ned med varm kakao. Jeg kan begynde at slappe af og mærker kulden fra sneen trænge op gennem mine skosåler nu, hvor jeg ikke bevæger mig så meget mere. De første børn bliver hentet klokken 5 og de sidste lidt over 6. Oprydningen går hurtigt og tilbagetrækningen til vores lille varme hus efter veloverstået fødselsdagsfest er dagens absolutte højdepunkt for mit vedkommende.

Med veloverstået børnefødselsdag må det gerne blive vinter.

Nu må det gerne sne. Jeg føler en dyb tilfredsstillelse og stor lettelse over endnu engang at have lagt en succes af en udendørs børnefødselsdag bag mig. 8-årig, som fylder 9 år den 19. november, var ovenud tilfreds med dagen. “Jeg vil helt sikkert gøre det samme til næste år”, proklamerer han. Jeg tænker, at det ville være så meget lettere at sende dem på pizzeria, men inderst inde håber jeg, at vi får lov til at holde kaotisk og fantastisk udendørs november-børnefødselsdag et par år endnu.

3 thoughts on “Om hvorfor det ikke må sne før 19. november.

  1. Det får I sikkert, det er jo en stor succes. Og så kan I jo fortsætte med den 4-årige men det kan måske blive lidt nemmere i august☺️👍🏻🎂

    Like

Leave a Reply

