Heldig husmor

”Middag med Marzia”; skriver jeg på familiekalenderen under mandag aften i den efterfølgende uge. Jeg har selvfølgelig forhørt mig med mand, om han har planer, som tilfældigvis ikke er blevet ajourført i kalenderen (han er jo italiener og kender faktisk aldrig rigtigt sine planer, før de er ført ud i livet 🙂 ). Jeg går forbi restauranten og bestiller et bord til to i anledning af venindes fødselsdag. Det er længe siden, vi sidst har været i byen sammen. Jeg glæder mig til at komme ud, få en god sludder, lækker mad og blive fri for opvasken. På vejen hjem tænker jeg min garderobe igennem og finder ud af, hvad jeg vil have på; rockerstøvler, G-Star chinos, sort rullekrave og læderjakke. Ikke for pyntet til en hverdagsaften i alpeby, men noget som jeg ikke går i til hverdag. Og hvorfor er det så lige, at jeg, stik imod alle planer, ender i joggingbukser og stortrøje på sofaen mandag aften?

Jo, der sker det søndag aften, at mand kommer ud i køkkenet med telefon i strakt arm for at vise mig en lige indgået SMS, som om han er bange for selv at overlevere beskeden. ”Var der noget med, at du skulle et eller andet i morgen?”, forhører han sig. Beskeden er nemlig en indkaldelse til vigtigt møde mandag aften!

Den person, jeg kan komme i tanker om, som mulig babysitter, er hende jeg skal ud og spise med. Og ja, hans er arbejde og mit er fornøjelse, så der er jo ikke så meget at diskutere. Men hvor er det nogen gange svært at have “hjemmegående husmor” som primær beskæftigelse:

  • Han har afgørende telefonsamtaler om forsikringer og bankaftaler – jeg ringer til børnehaven for at høre, om jeg skal hente 4-årig pga strejke.
  • Han farer rundt ude – jeg nusser rundt hjemme.
  • Han taler med andre kolleger i regionen om store projekter – jeg taler med andre mødre på legepladsen om børn.
  • Han tager vigtige beslutninger – jeg beslutter at sætte en vask over.
  • Han fortæller om berømte personligheder, der har været omkring skiskolen (hans arbejdsplads) – jeg fortæller om 8-årig der har fået 7 i fransk og risengrøden, der er brændt på.
  • Han tager til nationalt skiskoledirektørmøde i Verona – jeg går til købmanden og handler.
  • Han ved, jeg er hjemme – jeg spørger, hvis jeg skal ud.

Og så svært er det alligevel heller ikke… for mandag morgen byder på det smukkeste solskin. Mand og jeg sætter børn på skolebussen og beslutter os for en vandretur. Vi klæder os i varmt tøj og fornuftige støvler, fylder rygsækken med brød, ost og skinke og går op ad i en times tid for at nyde frokosten i solen under et orangefarvet lærketræ. Senere kommer veninde til hjemmelavet pizza og sludder på sofaen.

img_7964

Jeg tillader mig at brokke mig af og til velvidende, at jeg er en heldig husmor. Vi lever ikke helt almindeligt som hr. og fru Jensen eller signore og signora Rossi for den sags skyld. Ingenting er bare sort eller hvidt.

Og jeg tænker, at måske netop fordi der ikke er “så meget at diskutere”, sikrer vi husfreden i sidste ende. Middagen tager vi, når veninde vender tilbage fra safari i Namibia til hverdag i alpelandsby 🙂

4 thoughts on “Heldig husmor

  1. Jeg er jo ikke god til det her med computer. Kom tilfældigt ind der, hvor du skriver. Hvor er du altså bare så helt eventyrlig god til at skrive. Der er humor, hverdage hvor intet særligt sker og alligevel får du skrevet om dagene på en måde som er medrivende. Og faktisk også nogen gange til eftertanke.
    Kender du Anne B. Ragde, en norsk forfatter, din måde at skrive på ligner hendes. Hun er oversat til dansk. Hun skriver også om hverdagslivet, hun er en af mine yndlingsforfattere. Du kan blive lige så god.Mindst.

    Like

  2. Tusind tak Anne Margrethe for dine søde ord. Jeg kender forfatteren omtalt fra min avis og nu kommer hun så helt sikkert på min bog-ønske-liste til næste gang jeg kommer til DK.

    Like

Leave a Reply

