Fra morgenkaffe til natcreme

Klokken 8.20 er familien vel ude af døren med maverne fulde af hjemmebagt brød med smør og honning, tandpastasmag i mundene og kinderne fugtige af farvelkysser. Jeg mærker kulden udefra haven og varmen bag mig fra brændeovnen. Jeg vinker farvel, skynder mig at lukke døren og åbner den ikke igen før solen kommer!

Jeg rydder køkkenet i et snuptag, vasker op og hænger tøj til tørre foran brændeovnen. Når disse husmoderlige pligter er fra hånden, skifter jeg lige pyjamasbukserne ud med løbebukser – mest for min egen skyld, for følelsen af trods alt at være kommet lidt i gang. Natskjorten beholder jeg på under min uldne cardigan. Jeg laver endnu en kop god stærk kaffe med varm mælk, anbringer computeren på køkkenbordet og forvandler lillebitte køkken til lillebitte kontor. Jeg går på nettet og tjekker mail og nyheder fra den store verden, mens jeg sipper den velsmagende og varme kaffe i mig.

Mange her i byen går på bar for at indtage morgenkaffen, mens de får en sludder. Jeg burde måske gøre det samme. Komme mere ud blandt folk. Måske er det derfor, jeg er begyndt at blogge? Det er en alternativ måde at snakke med sig selv på, når man som jeg ikke har nogen planter at konversere med i løbet af dagen. Faktisk møder jeg ikke mange mennesker på en almindelig hverdag uden for turistsæsonen, især hvis jeg ikke engang skal en tur ned og handle hos købmanden. For det meste “netter” jeg mig dog lidt alligevel, som min mormor ville udtrykke det. Lægger en meget let makeup. For min egen skyld. For at kunne holde ud at se på mig selv i spejlet. Men det hænder at jeg bare ikke får det gjort…

Når kaffesmagen er ved at fortage sig, børster jeg tænder og sætter mig igen ved computeren for at arbejde. Ved ellevetiden dukker solen op bag bjergene og jeg gør mig klar til en løbetur. Brusebad, frokost, rengøring af brændeovn, mere arbejde, lidt skriverier og pludselig er klokken fire, og jeg skal hente ungerne ved busstoppestedet. Her møder jeg mine to gode naboer, og vi får en hurtig sludder i de fem minutter der går, inden den lille gule skolebus dukker op nede i svinget.

Jeg hygger med ungerne og kommer i tanker om dagcremen til ansigtet, men da er det blevet sen eftermiddag, og så beslutter jeg at gå direkte til natcremen 🙂

IMG_7742.JPG
En dag som denne er jeg lykkelig for at kunne vælge træningstøj og solcreme fremfor dagcreme og makeup.

En hel dag er gledet forbi. Direkte fra morgenkaffen til natcremen. Sådan går det nogen gange i de stille måneder uden for sæsonen. Nu og da savner jeg en anledning til at pynte mig, men så har jeg jo heldigvis friheden til at skabe den selv.

5 thoughts on “Fra morgenkaffe til natcreme

  1. Får et sug i maven af det smukke billede. Er lykkelig over at have billederne på nethinden fra sidste sommers vandretur med jer i bjergene op til Mandria.

    Like

  2. Suk, jeg ville sandelig også gerne have været med sådan en dag, i stedet for at rende rundt i Bilka og se på fødselsdags- og julegaver til de kære børnebørn. En temmelig svær opgave fordi de jo rent faktisk ikke “mangler” noget nogen af de🙄

    Like

  3. jo men kan du da ikke pynte dig for din mand. Jeg savner at kunne det. Du kommer dog i tøjet, det er mere end hvad jeg nogen gange når. Og det bare fordi der ikke er nogen til at bemærke det.

    Like

    1. Jeg forstår godt, hvad du mener Anne Margrethe. Min husbond har det bare med kun at bemærke det, når jeg har købt nyt, hvilket han jo syntes er alt for ofte! Tænker også over for hvem vi egentlig pynter os; for os selv, for mændene eller for kvinderne?

      Like

Leave a Reply

