Rockerstøvler med superkræfter

Det er en ganske almindelig efterårstorsdag i min lille alpelandsby. Jeg tager rockerstøvlerne ned fra hylden i skabet. De er af læder, korte og sorte, med lynlås, en lille hæl, meget spidse snuder og en masse nitter. Jeg skifter til tyndere, mindre varme sokker og stikker mine fødder i de smalle støvler. Der sker noget magisk med det samme…

Støvlerne er købt på nettet i Los Angeles og de er mega upraktiske her i alperne. Og alligevel er jeg nød til at have mine rockerstøvler på engang imellem. Om det så bare er for at køre ned og hente 4-årig fra dans 5 minutter herfra.

På den korte vej over græsset til vores 15 år gamle og rustne Subaru, føler jeg mig på samme tid vildt cool og også lidt mærkelig… Mine rockerstøvler har superkræfter, og løfter mig for et øjeblik op over bjergene til fjerne og eksotiske egne (og måske til et yngre jeg 😉 ). De lokale, som også er henne for at hente børn fra dans, kigger på mine støvler uden at kommentere dem. Jeg er fuldt bevidst omkring mit mærkelige valg af fodtøj, men lader selvfølgelig bare som om, at det er totalt hverdagsagtigt for mig lige at stikke i støvler med hæl og nitter for at køre en tur rundt i landsbyen i faldefærdig bil! Og jeg tror, jeg ved, hvad de tænker; ”Det var sgu da noget mærkeligt fodtøj at gå rundt i her. Hvad skal det til for?”

Og ja, svært at svare på fordi korte, spidse støvler i tyndt ruskind og med hæl er nogenlunde lige så anvendelige her i bjergene, som lammeskindsforede UGG-støvler med rågummisål er det i LA. Så hvorfor?

img_7681

Jeg ved ikke, om jeg ville have følt behovet for sådan et par mærkelige støvler, hvis jeg stadig boede i København. Så det er nok noget med, at jeg gerne lige vil være der, hvor jeg ikke er længere. Det kan sammenlignes med tendensen til at tænke og opføre sig mere dansk-agtigt (ikke et ord om ”danskhed”), når man bor i udlandet.

Hvor om alting er…(mærkeligt udtryk), når jeg så skifter tilbage til mine bløde, varme, velgennemtravede, vandafvisende bjergsutter med optimal ventilation og skridsikre såler, husker jeg lige på at værdsætte alle de fordele ved at være lige præcis her, hvor jeg er. Måske netop fordi jeg har muligheden for og friheden til at vælge både hvad angår sko men også andre og mere vigtige ting her i livet.

2 thoughts on “Rockerstøvler med superkræfter

Leave a Reply

