Ophold på rasteplads

Vi har haft nattefrost for første gang længe og der ligger et gråt lag af rimfrost på græsset. Solen skinner på det øverste af bjergtoppene men har stadig ikke ramt min have, da jeg træder ud af døren klokken kvart i elleve. Jeg går en tur til købmanden med indlagt omvej for gåturens og bjergluftens skyld.

img_7556620642

Her syd for Alperne sætter efteråret officielt ind fra den 1. oktober, og i dag er det som om, at naturen har kigget med i kalenderen. Gletcheren er mere hvid og himlen mere blå end sædvanligt. Jeg mærker luften tynd og fin. Kulden og varmen kæmper om magten. Mine kinder rødmer og mine hænder isner af den kølige brise, mens skuldre og nakke brænder fra solens stråler.

img_7552620640

Nogle hvide bomuldslignende totter har løsrevet sig  fra de smukke lilla ukrudtsplanter og flyver rundt i luften, som leger de snefnug. Enkelte hindbær klamrer sig udholdende fast til deres buske.

img_7559620644

Fårene og køerne bliver drevet ned fra bjergene og tilbage til deres lune stalde for at overvintre.

På vejen møder jeg enkelte lokale og vi sludrer om vejret og om kulden, som nu er sat ind og minder os om at tiden går og at vi bare må indordne os og tage noget varmere tøj på 🙂

img_7544620634

Vandet i floden løber langsommere, når solen ikke længere har kraft til at smelte sneen på gletcheren og den rolige rislen blander sig med svag motorlarm, gumlende køers dinglende klokker og lyden af enkelte trætte men stædige græshopper, der siger som symaskiner i turbofart.

img_7549620637

Man siger, at mange af disse røde bær varsler masser af sne til vinter. Jeg vil helst ikke tænke på det…

img_7551620639

Hybenerne er endnu ikke modne i 1500 meters højde. Det giver mig et par uger til at beslutte, om jeg vil kaste mig ud i produktionen af den besværlige men lækre og ultrasunde marmelade. (På billedet har jeg leget lidt med filtre og farver – så det blev pænere at se på!)

img_7546620636

Enkelte hårdføre petuniaer får lov at hænge ud lidt endnu, inden de bliver hevet op af deres hyggelige muldjord, kastet på en lastbil og kørt væk.

Hjemme igen med en god varme i kroppen, rygsækken fuld af madvarer og telefonen fyldt med billeder sætter jeg mig ved min computer i køkkenet og tænker på efteråret, som et område jeg passerer på den ensrettede motortrafikvej fra sommer mod vinter. Trafikken glider og jeg må følge med i passende hastighed; klæde mig varmere på og fylde forrådskammeret!

Jeg er mere påvirket af vejret og årstidernes skiften her i bjergene, end jeg var i byen. Men jeg lover mig selv og hermed jer, mine kære læsere, ikke at tænke for meget tilbage på den dejlige sommer eller grue for sneen og kulden men istedet holde ind på en rasteplads lige her midt i efteråret og se, hvad det har at byde på.

 

One thought on “Ophold på rasteplads

  1. Altså som før skrevet, det er som at være der selv😊 Beskrivelsen af årets gang med en ensrettet motortrafikvej er super. Jeg vil også øve mig i at nyde lidt flere ophold på rastepladserne.

    Like

Leave a Reply

