En almindelig morgen 

Vækkeuret ringer klokken 6. Det er ikke længere lyst her sidst i august, men jeg ved, at det der venter mig opvejer alskens kvaler med at komme ud af sengen på dette ugudelige tidspunkt.
Lette vandrebukser, en tynd t-shirt og en fleecevest ligger klar til at afløse pyjamasen. I køkkenet presser jeg saften ud af en citron som jeg blander med vand og drikker mens jeg vågner langsomt. Jeg tager et par lave vandresko på med gode såler, telefonen i lommen og lister mig ud så jeg ikke vækker mand og to sovende børn. De næste to timer er dedikeret til mig. Det er den bedste tid på dagen. Jeg vil møde solen når den rammer de øverste bjergtoppe og være hjemme igen inden manden skal afsted på arbejde! Mine vandrestave står og hviler opad postkassen. Jeg griber fat i dem på vej mod skoven hvor jeg går rask afsted langs floden for at mødes med mine morgenfriske veninder 300 meter længere fremme. Alle pigerne (mellem 3 og 10 er vi hver gang) møder til tiden. Både svenske, danske og italienske. Og alle skal være tilbage senest halv ni for at åbne forretninger, tjekke hotelgæster ud eller afløse mænd med børnepasning. Svenske Hanna er initiativtager og turplanlægger og lægger sig altid i spidsen når vi går. De første 50-100 meter går stejlt opad og min søvnige krop syrer lidt under den bratte opvågning. Skoven her det første stykke er tæt og det er svært at se trærødder og glatte sten i tusmørket. Ben og stave bevæger sig rytmisk og arbejder sammen ved at aflaste hinanden på skift. Hjertet banker hårdere og ingen har luft til at snakke. Det går stejlt opad i 25 minutter. Så kommer vi ud på en stor, grøn mark midt i skoven. Hvis man nærmer sig stille kan man nogle gange møde rådyr, men vi pludrer af tilfredshed og lettelse over at have klaret den første hårde etape.

Denne morgen, hvor skyerne lå lavt henover byen, var jeg desværre ikke med! (foto: Hanna Bengtsson)

Bagtroppen indhenter os mens nogle smider det øverste lag tøj og andre tager et par hurtige billeder med mobiltelefonen. Hanna sætter igang igen og vi småløber på den lille sti, der fører tværs henover bjerget, væk fra marken, igennem skoven og ud på en grusvej der bugter sig op igennem en større dal. Vi følger grusvejen lidt op og drejer af langs med en gammel akvædukt. Her vandrer vi igen ligeud af en græsklædt sti. Hanna går forrest og tager pænt alle edderkoppespindene med undtagelse af nogle få som jeg får i øjnene, da hun er et halvt hoved lavere end mig. Vi pludrer nu, hvor hjerte og lunger arbejder lidt roligere. Her er utroligt smukt. Tæt lærkeskov og højt grønt græs former sig til een lang æresport som vi bevæger os igennem. Nogle steder kan vi skimte bjergsiderne som lyser op i varm orange efterhånden som solens stråler rammer dem. Vores trin kan ikke længere høres på det bløde underlag. De vilde blomster i gule, lilla, hvide og lyserøde farver knejser stolt på hver side af os. Efter 10 minutter drejer vi nedad en grusvej som efter kort tid sætter os af ved en stor græsmark. Vi krydser marken og kommer forbi en kostald. Hyrdehunden gør af os men er heldigvis bundet. Køer og kvægdrivere er over alle bjerge nu, hvor klokken er blevet halv otte. Turen går videre igennem skoven og nedover endnu en mark. Vi småløber og kommer ud på en smal grussti med sten og knolde som tvinger os til at flytte fødderne umådeligt hurtigt for ikke at snuble. Det sidste stykke vej inden vi støder til asfaltvejen, som fører tilbage til mødestedet, er en fint nyligt anlagt, moderne kvægsti. De store kampesten er pænt passet ind i hinanden og på de stejleste steder former stenene sig som store trappetrin. Her kan vi ikke bruge vores vandrestave men holder dem ude fra kroppen mens vi løber nedover stien og passer på ikke at glide på stenene med vores sko som er fugtige af duggen fra græsset. Tilbage ved udgangspunktet siger vi farvel og ønsker hinanden en god dag. Morgenkaffen venter hjemme og den smager helt specielt vidunderligt en dag som idag.

 

Leave a Reply

